Actueel
Presentatrice maakt blunder met glazen bureau: beelden gaan keihard viraal

Presentatrice
Stel je voor: je presenteert live op televisie, volledig gefocust op het nieuws van de dag, met miljoenen kijkers die aandachtig toekijken. Alles lijkt zoals altijd te verlopen – tot er iets gebeurt dat je niet zag aankomen. Binnen een paar uur gaat het moment het hele internet over. Precies dat overkwam de Italiaanse nieuwslezeres Costanza Calabrese, toen een klein studiotechnisch detail uitgroeide tot een wereldwijd viraal moment.
Een fout die niemand zag aankomen
Het gebeurde tijdens een reguliere uitzending van het Italiaanse nieuwsprogramma TG5, in 2016. Calabrese, een gerespecteerde journalist met jarenlange ervaring, presenteerde het late avondnieuws vanuit de studio. Alles leek volgens plan te verlopen – tot de camera uitzoomde en iets in beeld bracht wat eigenlijk níet de bedoeling was.
Wat bleek? Het bureau waarachter ze zat, was volledig van glas. En hoewel het design strak en modern oogde, had niemand rekening gehouden met de effecten van bepaalde camerahoeken. De combinatie van het glazen bureau en haar zithouding zorgde ervoor dat kijkers méér zagen dan gepland.
De verrassing zit ’m in het uitzoomen
Zoals bij veel nieuwsuitzendingen, begon ook deze aflevering met een close-up van de nieuwslezeres. Geen vuiltje aan de lucht. Maar toen het camerastandpunt iets breder werd, realiseerden kijkers zich dat het glazen bureau meer prijs gaf dan alleen het nieuws. De vorm van het bureau in combinatie met de verlichting en het perspectief creëerde een ongewenst doorkijkje – tot grote verbazing van het publiek.
Hoewel het allemaal verre van schokkend was, zorgde de onverwachte visuele onthulling toch voor een flinke dosis ophef én een golf aan reacties online.
Binnen no-time viraal
Een fragment van de uitzending belandde binnen enkele uren op sociale media en YouTube. Vooral de vergelijking met een beroemde filmscène uit Basic Instinct dook herhaaldelijk op in de commentaren. De video werd duizenden keren gedeeld, en binnen een paar dagen had het miljoenen views verzameld.
Gebruikers op platforms als Twitter, Facebook en Reddit spraken hun verbazing, verwarring en – toegegeven – ook hun hilariteit uit. Niet zozeer over Calabrese zelf, maar over het feit dat zo’n fout op nationale televisie überhaupt kon gebeuren.
Internet reageert massaal
Zoals bij ieder viraal moment, volgden de reacties elkaar razendsnel op:
💬 “Hoe kan een
professioneel team zoiets over het hoofd zien?”
💬 “Zou niemand vooraf de camerahoeken getest
hebben?”
💬 “Je zou verwachten dat dit in een repetitie opgevallen was…”
De blunder werd een wereldwijd gespreksonderwerp, waarbij zelfs internationale mediaplatformen het moment oppikten. Wat begon als een doordeweekse uitzending, veranderde in een typisch voorbeeld van hoe live televisie allesbehalve voorspelbaar is.
Niet haar eerste keer
Opmerkelijk is dat dit niet de eerste keer was dat Calabrese iets soortgelijks meemaakte. In een eerdere uitzending in 2014 zat ze samen met collega’s achter een soortgelijk glazen bureau, wat ook toen tot reacties leidde. Dat incident haalde destijds vooral de Italiaanse media, maar het voorval in 2016 was de druppel die internationaal viraal ging.
De herhaling van zo’n fout roept vragen op over studiodesign en productie-inzicht. Waarom blijven glazen bureaus gebruikt worden, zeker bij programma’s waarin zittende presentatoren centraal staan?
Glazen meubels in tv-studio’s: stijl boven functie?
In veel moderne televisiestudio’s wordt gekozen voor designmeubels, waaronder glazen bureaus. Ze ogen ruimtelijk, licht en futuristisch – maar brengen dus ook risico’s met zich mee. Wat er esthetisch mooi uitziet, kan in de praktijk voor onverwachte situaties zorgen. Vooral bij live-uitzendingen waar geen ruimte is voor correcties.
In het geval van Calabrese was het duidelijk dat de productiestaf het effect van het glas in combinatie met de camera-instellingen had onderschat. De studioverlichting, de positie van het bureau en het uitzoomen van de camera zorgden voor een onbedoelde “inkijk” die gemakkelijk voorkomen had kunnen worden.
Calabrese bleef professioneel
Ondanks alle ophef bleef Costanza Calabrese professioneel. Ze gaf geen publieke reactie op het incident en ging gewoon door met haar werk als nieuwslezeres. Daarmee gaf ze een duidelijk signaal: dit soort momenten, hoe vervelend ook, hoeven je carrière niet te bepalen.
Integendeel. Juist haar houding – professioneel, rustig en zonder sensatie – leverde haar respect op bij veel collega’s en kijkers. Het incident werd uiteindelijk eerder een les voor tv-makers dan een smet op haar naam.
De les voor televisiemakers
Wat dit moment vooral laat zien, is hoe belangrijk het is om als televisiemaker alle aspecten van je studio te kennen. Niet alleen de inhoud van het programma telt, maar ook de techniek, de opstelling en de kleding van presentatoren spelen een cruciale rol in wat de kijker uiteindelijk ziet.
Zeker in tijden van HD-beelden, social media en directe screenshots is er geen ruimte voor fouten. Een klein visueel detail kan in seconden uitvergroot worden tot een trending topic. En wat live is uitgezonden, kan niet meer worden teruggedraaid.
Vergelijkbare incidenten
Costanza Calabrese is niet de enige die ooit met een onverwacht cameramoment te maken kreeg. Ook in andere landen gingen beelden van televisiepresentatoren of politici viraal vanwege kleding, lichtinval of fout geplaatste objecten. Wat al deze momenten gemeen hebben, is dat ze vaak voortkomen uit het onderschatten van hoe iets eruitziet op camera – in plaats van hoe het eruitziet in de studio zelf.
Dat maakt het nog maar eens duidelijk: beeldvorming is alles. En live tv is genadeloos eerlijk.
Calabrese’s reputatie blijft overeind
Ondanks de storm van aandacht rondom het fragment, heeft Costanza Calabrese haar reputatie als betrouwbare en deskundige journalist weten te behouden. Ze bleef werken bij TG5, verscheen regelmatig op andere zenders en bleef actief als verslaggever en presentator.
In plaats van zich te laten definiëren door één moment, bewees ze dat een professionele houding en doorzettingsvermogen belangrijker zijn dan virale roem.
Slotgedachte
De glazen bureau-blunder van Costanza Calabrese is inmiddels een klassiek voorbeeld van hoe live televisie onverwacht viraal kan gaan. Een klein detail, een ondoordachte camera-instelling, en het internet weet er wel raad mee. Wat het fragment zo krachtig maakt, is niet alleen het moment zelf – maar vooral de combinatie van verrassing, herkenbaarheid en de razendsnelle verspreiding ervan.
Toch is het ook een wake-up call: in een tijd waarin alles wordt opgenomen, gedeeld en beoordeeld, is er geen ruimte voor slordigheid. Zeker niet op live televisie. De les van Calabrese’s moment is dan ook simpel: let op je studiokeuzes, en onderschat nooit wat een stukje glas in beeld kan veroorzaken.

Actueel
B&B Vol Liefde-Magda beledigt Fons om zijn corpulent figuur: ´Dit is onnodig kwetsend!´

In de nieuwste aflevering van B&B Vol Liefde wordt het ongemakkelijk tijdens het etentje van Magda en haar logé Fons. De doorgaans welbespraakte en zelfverzekerde B&B-eigenaresse besluit haar date aan te spreken op zijn lichaam. Volgens Magda heeft Fons namelijk een “hele dikke buik” die haar letterlijk in de weg zat bij een omhelzing. Het resultaat is een pijnlijk gesprek dat ook onder kijkers tot veel discussie leidt.
Bezorgde Magda spreekt zich uit
Magda ontvangt haar date Fons al enkele dagen in haar Franse verblijf in Longeville Sur-Mer. De twee lijken op het eerste gezicht goed met elkaar op te kunnen schieten. Toch zit Magda iets dwars. “Ik kon vannacht niet slapen,” zegt ze tegen Fons. Wat haar bezighoudt? Zijn buik. Volgens haar voelt zijn postuur als een obstakel dat ze niet kan negeren. Ondanks haar twijfel om het onderwerp aan te snijden, besluit ze het toch bespreekbaar te maken.
Onzekerheid over fysieke aantrekkingskracht
Fons, die tot dan toe oprecht geïnteresseerd leek in Magda, wordt verrast door haar opmerking. “Het eerste wat ik voelde tijdens die omhelzing, was je buik,” aldus Magda. “Je zat gewoon in de weg.” Ze benadrukt dat ze hem een lieve man vindt en hem niet wil kwetsen, maar haar woorden zijn allesbehalve subtiel. Ze geeft zelfs toe dat ze het eerder al had opgemerkt: “Ik had best wel gezien dat je corpulent was.”
Geen belangstelling tonen
Naast de fysieke kwestie zit Magda ook iets anders dwars. Ze voelt zich niet gezien door Fons. Tijdens het diner kaart ze aan dat hij weinig vragen aan haar stelt. “Je zegt heel veel, maar je vraagt niks,” zegt ze. Fons verdedigt zich door te zeggen dat hij zich juist opstelt als een journalist die veel observeert en doorvraagt. Toch lijkt dat voor Magda onvoldoende. Ze wil meer betrokkenheid voelen.
Fons blijft kalm, maar is geraakt
Hoewel Fons aan tafel rustig reageert, blijkt uit zijn biecht dat hij zich gekwetst voelt. “Dat valt me tegen,” zegt hij over Magda’s kritiek. “Er wordt nu iets fysieks van mij gebruikt. Mijn hele buik.” Hij denkt bovendien dat het allemaal nog wel meevalt met zijn postuur. Maar de boodschap van Magda is duidelijk: fysieke aantrekkingskracht ontbreekt en dat staat voor haar in de weg van een mogelijke toekomst samen.
Bodyshaming of eerlijkheid?
De uitspraken van Magda zijn niet onopgemerkt gebleven. Online regent het reacties van kijkers die zich storen aan haar directe manier van communiceren. Veronica Superguide-columnist Robin Heerkens noemt het “ouderwets bodyshamen” en vraagt zich af of Magda zich wel bewust is van de impact van haar woorden. Op sociale media spreken veel mensen hun medeleven uit voor Fons.
Grenzen aan eerlijkheid
Hoewel Magda zichzelf graag profileert als iemand die eerlijk en open is, vinden sommigen dat ze in deze situatie te ver is gegaan. “Er is een verschil tussen eerlijk zijn en onnodig kwetsend,” reageert een kijker op X. Volgens velen had Magda haar punt ook op een zachtere manier kunnen brengen, zonder Fons zo persoonlijk aan te vallen. De opmerking over zijn buik kwam voor sommigen zelfs als een koude douche.
Magda slaapt weer als een roosje
Voor Magda zelf was de confrontatie een opluchting. Ze vertelt later dat ze eindelijk weer rustig kan slapen, nu ze haar zorgen heeft uitgesproken. Toch roept haar directe houding vragen op: hoeveel ruimte is er in de liefde voor fysieke voorkeuren, en wanneer slaat eerlijkheid om in kwetsend gedrag? Eén ding is duidelijk: Magda’s woorden hebben een gevoelige snaar geraakt, zowel bij Fons als bij de kijkers thuis.
-
Actueel1 maand ago
Dit is er gebeurd met de gevonden Paul (83) en Gerda (80)
-
Actueel2 maanden ago
Freek’s ontroerende nieuwe liedje raakt Nederland: een muzikale ode aan veerkracht en hoop
-
Actueel4 maanden ago
Jutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien!
-
Actueel4 maanden ago
Gerard Cox in tranen: ‘Het gaat echt heel slecht met Joke, ik ben haar langzaam aan het verliezen’
-
Actueel4 maanden ago
Kijkers geschokt door actie van gast in Lang Leve de Liefde: slurf tevoorschijn gehaald!
-
Actueel2 maanden ago
Freek doet eindelijk zijn kant van het verhaal: ‘Ik blijf vechten en genieten van elk moment’
-
Actueel1 maand ago
Freek Rikkerink krijgt plots verrassend nieuws van dokter te horen
-
Actueel3 maanden ago
Familie neemt in alle rust afscheid van Jonnie Boer: “We gaan je missen, pap”