Actueel
Toch nog hoop voor Freek? ”Geef niet op en kijk of je daar nog terecht kan”

Freek Rikkerink, de geliefde zanger van het iconische Nederlandse duo Suzan & Freek, kreeg deze week het verwoestende nieuws dat hij ernstig z!ek is. Bij de 32-jarige Freek is uitgezaaide longk*nker vastgesteld, een diagnose die hij en zijn partner Suzan Stortelder op 27 mei 2025 zelf wereldkundig maakten via een emotioneel bericht op Instagram. De impact van dit nieuws was meteen voelbaar in heel Nederland en ver daarbuiten. Fans, collega’s en vrienden reageerden geschokt en aangeslagen. Het duo, bekend om hun warme, oprechte liedjes en hun diepe verbondenheid, heeft besloten om per direct alle werkzaamheden stil te leggen en de komende tijd volledig aan elkaar en hun aanstaande kindje te wijden.
Freek en Suzan zijn al 18 jaar onafscheidelijk. Ze kennen elkaar sinds hun tienertijd en groeiden niet alleen uit tot een succesvol muzikaal duo, maar ook tot een krachtig liefdeskoppel dat samen het leven en de muziek deelt. Juist daarom komt het nieuws van Freeks z!ekte zo hard binnen. Het duo zat midden in een reeks uitverkochte concerten in de Ziggo Dome toen het bericht naar buiten kwam. In de dagen daarna werd duidelijk dat ze al langer wisten dat er iets mis was, maar dat ze er bewust voor kozen om pas na de laatste show het nieuws te delen. Een keuze die veel respect afdwingt.
In de podcast Strikt Privé speculeert Privé-hoofdredacteur Evert Santegoeds over de tijdlijn van deze verschrikkelijke diagnose. “Zo’n vonnis komt niet na een onderzoek van een uurtje,” zegt hij. “Er gaat vaak een traject van weken aan vooraf, met allerlei onderzoeken, biopten en testen. Dan moet je op een gegeven moment de harde conclusie onder ogen zien: het is ongeneeslijk. Dat is vernietigend nieuws.” Santegoeds benadrukt dat Freek en Suzan waarschijnlijk al minstens twee maanden wisten dat er iets ernstigs aan de hand was. “Ze hebben het heel sober en sec gebracht, en daar heb ik alleen maar diep respect voor,” vervolgt hij. “Ze stonden nog drie keer op het podium in de Ziggo Dome. Dan sta je daar te zingen en te lachen, terwijl je weet dat het onheil op je afkomt. Dat is indrukwekkend.”
Het nieuws dat Freek ongeneeslijk z!ek is, werd door Suzan en Freek zelf naar buiten gebracht in een bericht waarin ook een sprankje hoop en licht verborgen zat: Suzan is zwanger van hun eerste kindje. “Aan het eind van dit jaar hopen we samen ons kindje te mogen verwelkomen,” schreven ze. Een nieuw leven dat groeit, terwijl het leven van Freek zo kwetsbaar is geworden. Het contrast is hartverscheurend en maakt het nieuws voor veel mensen nóg moeilijker te bevatten.
In de podcast geeft Santegoeds een opmerkelijk advies: hij raadt Freek aan om een second opinion te overwegen in Duitsland. “In Frankfurt zit een hele bekende arts die gespecialiseerd is in longk*nker,” legt hij uit. “Misschien kan die nog iets betekenen.” Volgens Santegoeds is het begrijpelijk dat Suzan en Freek zich nu richten op de tijd die ze samen nog hebben, maar hij voegt eraan toe dat het op Freeks leeftijd en met een kindje op komst logisch zou zijn om toch alle opties open te houden. “Als je ‘nee’ hebt, heb je ‘nee’, maar dan heb je er in ieder geval alles aan gedaan,” zegt hij. “Misschien zegt een arts: ‘Laat mij nog eens kijken.’”
Santegoeds merkt daarbij op dat hij de manier waarop Suzan en Freek het nieuws naar buiten brachten, bewonderenswaardig vindt. “Ze hebben het gebracht op een manier die heel waardig en respectvol is,” zegt hij. “Ze hebben geen drama gemaakt, geen tranentrekkerij, gewoon heel eerlijk en puur. Dat is precies wie ze zijn.” Tegelijkertijd benadrukt hij dat het voor Freek en Suzan niet eenvoudig zal zijn om de komende tijd door te komen. “Ze zitten in een rollercoaster. Eerst de diagnose, dan die optredens en nu alles stilleggen om er voor elkaar te zijn. Het is niet te bevatten.”
Ondertussen gaat het gesprek in Nederland verder. Op sociale media regent het steunbetuigingen en lieve woorden voor het stel. Bekende Nederlanders en fans delen massaal berichten om Freek en Suzan een hart onder de riem te steken. Toch zijn er ook enkele negatieve geluiden: mensen die het nieuws koppelen aan complottheorieën of die zich geroepen voelen om te zeggen dat ze nooit fan zijn geweest. Voor veel fans is dat onbegrijpelijk en ongepast. “Waarom kunnen sommige mensen niet gewoon even stil zijn en luisteren, zonder oordeel?” vraagt een volger zich af. Het laat zien hoe het nieuws niet alleen verdriet, maar ook gesprekken over empathie en medeleven op gang brengt.
Freek en Suzan zelf hebben inmiddels laten weten dat ze nu vooral willen genieten van de tijd die ze nog samen hebben en dat ze rust en privacy vragen. “We blijven elkaar vasthouden,” sloten ze hun bericht af. Het zijn woorden die veel zeggen over hun kracht en hun liefde voor elkaar. Ook in deze moeilijke periode blijven ze dicht bij zichzelf en bij wat echt belangrijk is.
Voor veel mensen is het verhaal van Suzan en Freek een harde herinnering aan hoe kwetsbaar het leven kan zijn. De muziek die ze maken, krijgt nu een nog diepere betekenis. Nummers als “Als het avond is” en “Lichtje branden” klinken nu als stille gebeden en hoopvolle liedjes die troost bieden in donkere tijden. De liedjes waarmee ze zoveel harten wisten te raken, worden nu ook een steun voor henzelf en voor iedereen die met hen meeleeft.
Wat de toekomst zal brengen, weet niemand. Maar één ding is zeker: de kracht en liefde van Suzan en Freek zijn onverwoestbaar. Ze laten zien dat je zelfs in de donkerste tijden kunt kiezen voor liefde, voor elkaar en voor het leven. En misschien is dat wel de grootste les die we allemaal kunnen meenemen uit dit hartverscheurende nieuws.
Zoals Santegoeds het verwoordt: “Ze zijn nog jong, ze hebben nog zoveel om voor te leven. Ik hoop dat ze toch nog ergens hoop en kracht vinden. En dat ze weten dat heel Nederland met ze meeleeft.” In een tijd van verdriet en onzekerheid is dat misschien wel het belangrijkste wat we kunnen bieden: steun, respect en medeleven. Want uiteindelijk zijn het die dingen die ons allemaal mens maken – en die laten zien dat we, ook als we niets kunnen doen, toch iets kunnen betekenen voor elkaar.

Actueel
Uit de Schulden per direct van de buis: Hiermee is John veel te ver gegaan

Kritiek op ‘Uit de Schulden’ met John Williams laait op: “Waar ligt de grens?”
John Williams staat al jaren bekend als de empathische presentator die zich inzet voor mensen in moeilijke situaties. Met programma’s als Help, Mijn Man Is Klusser! en Een dubbeltje op zijn kant won hij harten en prijzen. Maar nu is hij verwikkeld geraakt in een mediastorm die vragen oproept over ethiek, privacy en de grens van televisie als hulpplatform. Zijn nieuwste programma Uit de Schulden, dat sinds kort op RTL te zien is, ligt hevig onder vuur na een uitzending waarin de kwetsbaarheid van een deelnemer centraal stond – misschien wel té centraal.
Het concept van het programma
Uit de Schulden volgt mensen die financieel in zwaar weer zijn beland en hulp zoeken om weer grip op hun leven te krijgen. Met John Williams als gastheer en een team van experts wordt geprobeerd de financiële situatie van deelnemers in kaart te brengen en oplossingen aan te dragen. De bedoeling: een baken van hoop bieden voor kijkers én deelnemers. Maar in de aflevering waarin de 36-jarige Kevin zijn verhaal vertelt, sloeg die intentie volgens velen om in het tegenovergestelde: onbedoelde publieke vernedering.
Kevin wil stoppen, maar de camera blijft draaien
Kevin, die in de uitzending expliciet niet in beeld wil vanwege zijn schaamte, doet toch zijn verhaal. Al snel blijkt dat de jonge man niet alleen met financiële zorgen worstelt, maar ook mentaal diep zit. Hij heeft openlijk aangegeven dat hij in een depressie verkeert en aangeeft niet langer mee te willen doen aan de opnames.
Wat volgt, is pijnlijk voor veel kijkers. In plaats van de wens van Kevin te respecteren, besluiten John Williams en het camerapersoneel alsnog bij hem thuis aan te bellen. Terwijl de camera draait, laat Kevin duidelijk weten dat hij er op dat moment niet klaar voor is: “We zouden het dolgraag willen, maar we zijn nu nog niet in staat om het proces aan te gaan. Het is tijd voor rust, want we zijn bang dat we onszelf voorbijlopen.”
“RTL moet zich kapot schamen”
De scène leidde tot onmiddellijke verontwaardiging op sociale media. Maar de meest felle kritiek kwam van tv-analist en voormalig zenderbaas Tina Nijkamp. Op haar populaire Instagramkanaal haalt zij hard uit naar RTL en John Williams. “Waarom zou John Williams de wijsheid in pacht hebben om mensen op beeld te helpen? Is hij opgeleid psycholoog? Wat zijn de waarborgen? Waarom is deze aflevering überhaupt uitgezonden?”
Volgens Nijkamp gaat het hier niet meer om hulp, maar om exploitatie van kwetsbaarheid. Ze schrijft: “RTL moet zich kapot schamen. Dit is geen hulptelevisie, dit is het overschrijden van een morele grens die je als programmamaker niet zou mogen passeren.”
De stilte bij RTL
Wat het extra wrang maakt voor veel kijkers, is dat RTL vooralsnog geen publiek commentaar heeft geleverd op de ophef. Noch John Williams, noch Peter van der Vorst – verantwoordelijk voor de programmatische keuzes bij de zender – heeft een reactie gegeven. Dat steekt, zeker omdat het programma wordt gepresenteerd als een warmhartig initiatief.
Veel mensen vragen zich af waarom er geen onafhankelijke begeleiding zichtbaar is tijdens de opnames. Is er psychologische hulp beschikbaar? Worden deelnemers ook na afloop nog begeleid? Of houdt de zorg op zodra de aftiteling in beeld komt?
Televisie versus verantwoordelijkheid
Het incident met Kevin roept bredere vragen op over reality-televisie waarin kwetsbare mensen centraal staan. Wanneer wordt hulp zendtijd? En wanneer verandert die zendtijd in uitbuiting?
Televisie is per definitie een medium dat draait om zichtbaarheid, impact en emoties. Maar wanneer mensen zélf aangeven die zichtbaarheid niet aan te kunnen, zou dat volgens veel critici boven alle andere belangen moeten staan.
Tina Nijkamp stelt: “Deze jongen gaf letterlijk aan dat hij niet wilde, niet kón. Wat moet er nog gebeuren voordat een redactie besluit de camera neer te leggen?” Ze verwijst naar eerdere situaties in de televisiewereld waarbij kwetsbare mensen centraal stonden en de gevolgen later groot bleken, ook mentaal. “Je speelt niet met levens,” klinkt het onder een van haar posts.
John Williams onder vuur
De kritiek richt zich niet alleen op het programma, maar ook op John Williams zelf. De presentator staat te boek als vriendelijk, meelevend en professioneel, maar krijgt nu het verwijt dat hij te ver is gegaan. “Hij verdient geld aan deze mensen,” stelt Nijkamp. “Hij produceert het programma zelf mee. Dan is het niet alleen presenteren, dan ben je ook verantwoordelijk.”
Voor veel kijkers wringt dat. “We zagen John in de aflevering niet ingrijpen. Sterker nog: hij stond voor de deur terwijl iemand in mentale nood duidelijk ‘nee’ zei. Dat doet pijn om te zien,” aldus een kijker op X (voorheen Twitter).
Mediamensen roeren zich
Ook andere mediamakers en journalisten hebben zich inmiddels uitgesproken. Sommigen benadrukken dat televisie ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft. Een deelnemer die op camera zijn grenzen aangeeft, moet gehoord worden – zeker wanneer het om mentale gezondheid gaat.
Psycholoog en media-adviseur Michel Diercks noemt het in Trouw “een pijnlijk voorbeeld van hoe goede bedoelingen kunnen ontsporen zonder professionele begeleiding.” Volgens hem zouden programma’s als Uit de Schulden alleen gemaakt mogen worden in nauwe samenwerking met zorgprofessionals. “Wat als Kevin geen netwerk had om op terug te vallen? Wat als dit uitloopt op iets ernstigers? Wie neemt dan verantwoordelijkheid?”
Oproep tot reflectie en herziening
De roep om verandering wordt luider. Verschillende kijkers en mediaprofessionals pleiten ervoor dat RTL in gesprek gaat met onafhankelijke instanties om de ethiek van hun programma’s onder de loep te nemen. Daarnaast wordt er gesuggereerd dat er een toezichthouder zou moeten komen voor dit soort realityformats, waarin duidelijke grenzen en gedragsregels worden vastgelegd.
Tina Nijkamp sluit zich hierbij aan en roept RTL op om in elk geval de betreffende aflevering offline te halen en zich publiekelijk te verontschuldigen bij Kevin en zijn familie.
Een les voor de toekomst?
Of het programma Uit de Schulden nu wordt stopgezet of niet, één ding is duidelijk: de discussie die deze aflevering heeft losgemaakt, gaat veel verder dan één incident. Het raakt aan de kern van wat televisie vermag – en waar de grenzen liggen.
Voor John Williams betekent dit wellicht een keerpunt. Niet omdat zijn intenties per se fout waren, maar omdat zelfs goede bedoelingen kunnen uitmonden in pijnlijke uitkomsten als er geen ruimte is voor reflectie en correctie.
En voor RTL betekent dit: luisteren. Naar de kritiek. Naar de kijker. En vooral naar mensen zoals Kevin, die even geen camera nodig hebben, maar rust.
🗣 Wat vind jij? Moeten programma’s als Uit de Schulden aan strengere regels worden gebonden? Praat mee via onze Facebookpagina en laat je mening achter – met respect voor elkaar én voor de mensen om wie het gaat.
-
Actueel1 week ago
Freek’s ontroerende nieuwe liedje raakt Nederland: een muzikale ode aan veerkracht en hoop
-
Actueel1 week ago
Freek doet eindelijk zijn kant van het verhaal: ‘Ik blijf vechten en genieten van elk moment’
-
Actueel1 maand ago
Familie neemt in alle rust afscheid van Jonnie Boer: “We gaan je missen, pap”
-
Actueel2 maanden ago
Jutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien!
-
Actueel1 maand ago
Isabelle Boer deelt bijzondere jeugdfoto’s van haar vader Jonnie Boer: “Dit zijn de momenten die blijven”
-
Actueel2 maanden ago
Broer van bekende Nederlandse zanger komt om bij zwaar ongeluk op de weg
-
Actueel3 maanden ago
Kijkers geschokt door actie van gast in Lang Leve de Liefde: slurf tevoorschijn gehaald!
-
Actueel1 week ago
Hoe kan iemand van 32 al uitgezaaide longkanker hebben? ‘Het zijn vaak mensen die nooit hebben gerookt’