Actueel
Monique Westenberg sluit de deuren voor André voorgoed: ‘Ze heeft iemand ontmoet!’

Monique Westenberg werd eerder deze maand onverwacht weer vrijgezel, nadat André Hazes tijdens een vakantie abrupt de relatiebreuk wereldkundig maakte. Het nieuws kwam voor velen als een donderslag bij heldere hemel, maar het leek erop dat André zijn besluit al had genomen nog voordat hij het publiekelijk deelde. Sindsdien draait de geruchtenmolen weer op volle toeren: wie is de nieuwe liefde van André? Want laten we eerlijk zijn: André is zelden lang alleen.
Het patroon is inmiddels bekend. André Hazes lijkt zich nooit zomaar los te maken van een relatie, zonder meteen weer in een nieuwe verstrikt te raken. Het verleden heeft dat meermaals bewezen. Hij wisselde in rap tempo van Monique naar Bridget Maasland, keerde daarna terug naar Monique, verliet haar opnieuw voor Sarah van Soelen (versie 1.0), ging daarna verder met Sarah 2.0, en vond uiteindelijk opnieuw de weg terug naar Monique. Een cyclus van aantrekken en afstoten, van liefde en breuk, die het publiek met ingehouden adem volgt.
En nu is daar, volgens de laatste geruchten en zelfs bevestigingen vanuit het kamp van André zelf, een nieuwe naam in het spel: Naomi Braaf. Naomi is de dochter van zanger Denny Braaf, een bekende naam in de Nederlandse muziekwereld. Het management van André heeft bevestigd dat er een date heeft plaatsgevonden, maar het zou veel meer zijn dan zomaar een vrijblijvende ontmoeting. Volgens bronnen begon het allemaal al veel eerder, lang voordat André en Monique officieel uit elkaar gingen.
Zo zouden er al in februari tekenen zijn geweest van deze nieuwe romance. André zou toen op Valentijnsdag een bos bloemen bij Naomi hebben laten bezorgen, een romantisch gebaar dat de geruchten alleen maar aanwakkerde. Dit betekent dat de gevoelens voor Naomi al opbloeiden terwijl hij officieel nog met Monique was. Een pijnlijke ontdekking voor iedereen die hoopte dat André en Monique deze keer echt definitief voor elkaar hadden gekozen.
Fotograaf van Story legde het bewijs vast: André werd gefotografeerd terwijl hij Monique uitzwaaide bij zijn huis. Niet veel later werd hij gespot met Naomi, die hij liefdevol ontving. Het leek erop dat André het hoofdstuk Monique in stilte had afgesloten en de bladzijde alweer had omgeslagen naar Naomi. Het is een patroon dat we vaker hebben gezien, en dat toch elke keer weer verbaast.
Wat betekent dit alles voor Monique? Bronnen melden dat zij zich afvraagt wat er nu werkelijk speelt. Was het allemaal al langer aan de gang? En hoe kan het dat André keer op keer hetzelfde pad bewandelt? Monique heeft zich in het verleden meerdere malen verzoend met André, telkens opnieuw. Telkens weer koos zij ervoor om hem nog een kans te geven, zelfs nadat hij was vertrokken voor een andere vrouw. Maar insiders zeggen dat de maat dit keer vol is.
Veel mensen vinden het dan ook moeilijk om te geloven dat Monique nog een keer in hetzelfde verhaal zou stappen. Toch heeft het verleden bewezen dat de aantrekkingskracht tussen hen groot is – en de verleidingen van de liefde soms sterker dan de lessen van het verleden. Maar volgens vrienden en bekenden van Monique lijkt er nu echt iets veranderd te zijn. Ze zou deze keer vastberadener zijn om de deur naar André voorgoed dicht te houden.
De sleutel tot een definitieve breuk? Misschien ligt die in een nieuwe liefde voor Monique zelf. Want zo gaat dat vaak: pas als er iemand anders in beeld komt, kan een hoofdstuk echt worden afgesloten. En misschien is dat moment nu aangebroken. Op Instagram deelde Monique onlangs een mysterieus bericht. Ze liet weten dat ze ‘ergens anders de nacht heeft doorgebracht’. Bij wie? Dat blijft onduidelijk. Fans gissen volop, maar één ding is duidelijk: het lijkt erop dat Monique dit keer niet op André wacht, maar haar eigen pad kiest.
Of dat nu is bij een nieuwe liefde, een goede vriend of gewoon een plek waar ze zich veilig en geliefd voelt: het symboliseert dat Monique haar eigen weg gaat. Dat ze niet langer de vrouw is die altijd beschikbaar is als André zich bedenkt. De tijd zal leren of deze nieuwe onafhankelijkheid blijvend is.
Intussen blijft André de headlines vullen met zijn nieuwe romance met Naomi Braaf. De dochter van Denny Braaf wordt beschreven als een spontane, zelfverzekerde vrouw, die niet bang lijkt te zijn voor de schijnwerpers. Het is nog onduidelijk hoe serieus het tussen hen is, maar de voortekenen wijzen erop dat André weer vol gas een nieuwe relatie is ingedoken. Of dit de liefde van zijn leven is, of opnieuw een tussenstation, zal moeten blijken.
Ondertussen reageren fans verdeeld op het nieuws. Sommigen vinden het bewonderenswaardig dat Monique haar rug recht houdt en haar eigen koers vaart. Anderen zien in André’s nieuwe relatie opnieuw het bewijs dat hij nooit lang zonder kan. Op social media wordt er druk gespeculeerd en geoordeeld. Toch zijn er ook veel mensen die de oproep tot respect en privacy krachtig herhalen. Want hoe publiek deze soap ook lijkt, voor de betrokkenen zijn het persoonlijke keuzes en moeilijke momenten.
Voor Monique en André lijkt de cirkel, die jarenlang draaide van liefde naar breuk en weer terug, eindelijk doorbroken. Maar of dat echt zo is, kan alleen de tijd uitwijzen. Voor nu lijkt Monique vastberadener dan ooit om zichzelf op de eerste plaats te zetten – en dat kan ze alleen maar toegejuicht worden.
Want als er iets is wat deze hele saga duidelijk maakt, is het dat liefde soms de mooiste dingen naar boven haalt, maar ook de pijnlijkste lessen leert. Voor Monique lijkt het moment aangebroken om niet langer te wachten op een man die keer op keer haar hart brak, maar om zichzelf die liefde en aandacht te geven die ze zo lang voor een ander bewaarde.
En voor André? Die lijkt nog altijd te zoeken. Naar liefde, naar houvast, misschien zelfs naar zichzelf. Misschien zal hij ooit beseffen dat wat hij zocht al die tijd recht voor zijn neus stond. Maar of dat ooit nog genoeg zal zijn voor Monique, is de vraag.
Eén ding is in elk geval zeker: de geruchtenmolen draait op volle toeren, maar Monique Westenberg laat zich dit keer niet meer vangen door het oude spel. Ze kiest voor zichzelf – en dat is, na alles wat er is gebeurd, misschien wel het mooiste liefdesverhaal van allemaal.

Actueel
Uit de Schulden per direct van de buis: Hiermee is John veel te ver gegaan

Kritiek op ‘Uit de Schulden’ met John Williams laait op: “Waar ligt de grens?”
John Williams staat al jaren bekend als de empathische presentator die zich inzet voor mensen in moeilijke situaties. Met programma’s als Help, Mijn Man Is Klusser! en Een dubbeltje op zijn kant won hij harten en prijzen. Maar nu is hij verwikkeld geraakt in een mediastorm die vragen oproept over ethiek, privacy en de grens van televisie als hulpplatform. Zijn nieuwste programma Uit de Schulden, dat sinds kort op RTL te zien is, ligt hevig onder vuur na een uitzending waarin de kwetsbaarheid van een deelnemer centraal stond – misschien wel té centraal.
Het concept van het programma
Uit de Schulden volgt mensen die financieel in zwaar weer zijn beland en hulp zoeken om weer grip op hun leven te krijgen. Met John Williams als gastheer en een team van experts wordt geprobeerd de financiële situatie van deelnemers in kaart te brengen en oplossingen aan te dragen. De bedoeling: een baken van hoop bieden voor kijkers én deelnemers. Maar in de aflevering waarin de 36-jarige Kevin zijn verhaal vertelt, sloeg die intentie volgens velen om in het tegenovergestelde: onbedoelde publieke vernedering.
Kevin wil stoppen, maar de camera blijft draaien
Kevin, die in de uitzending expliciet niet in beeld wil vanwege zijn schaamte, doet toch zijn verhaal. Al snel blijkt dat de jonge man niet alleen met financiële zorgen worstelt, maar ook mentaal diep zit. Hij heeft openlijk aangegeven dat hij in een depressie verkeert en aangeeft niet langer mee te willen doen aan de opnames.
Wat volgt, is pijnlijk voor veel kijkers. In plaats van de wens van Kevin te respecteren, besluiten John Williams en het camerapersoneel alsnog bij hem thuis aan te bellen. Terwijl de camera draait, laat Kevin duidelijk weten dat hij er op dat moment niet klaar voor is: “We zouden het dolgraag willen, maar we zijn nu nog niet in staat om het proces aan te gaan. Het is tijd voor rust, want we zijn bang dat we onszelf voorbijlopen.”
“RTL moet zich kapot schamen”
De scène leidde tot onmiddellijke verontwaardiging op sociale media. Maar de meest felle kritiek kwam van tv-analist en voormalig zenderbaas Tina Nijkamp. Op haar populaire Instagramkanaal haalt zij hard uit naar RTL en John Williams. “Waarom zou John Williams de wijsheid in pacht hebben om mensen op beeld te helpen? Is hij opgeleid psycholoog? Wat zijn de waarborgen? Waarom is deze aflevering überhaupt uitgezonden?”
Volgens Nijkamp gaat het hier niet meer om hulp, maar om exploitatie van kwetsbaarheid. Ze schrijft: “RTL moet zich kapot schamen. Dit is geen hulptelevisie, dit is het overschrijden van een morele grens die je als programmamaker niet zou mogen passeren.”
De stilte bij RTL
Wat het extra wrang maakt voor veel kijkers, is dat RTL vooralsnog geen publiek commentaar heeft geleverd op de ophef. Noch John Williams, noch Peter van der Vorst – verantwoordelijk voor de programmatische keuzes bij de zender – heeft een reactie gegeven. Dat steekt, zeker omdat het programma wordt gepresenteerd als een warmhartig initiatief.
Veel mensen vragen zich af waarom er geen onafhankelijke begeleiding zichtbaar is tijdens de opnames. Is er psychologische hulp beschikbaar? Worden deelnemers ook na afloop nog begeleid? Of houdt de zorg op zodra de aftiteling in beeld komt?
Televisie versus verantwoordelijkheid
Het incident met Kevin roept bredere vragen op over reality-televisie waarin kwetsbare mensen centraal staan. Wanneer wordt hulp zendtijd? En wanneer verandert die zendtijd in uitbuiting?
Televisie is per definitie een medium dat draait om zichtbaarheid, impact en emoties. Maar wanneer mensen zélf aangeven die zichtbaarheid niet aan te kunnen, zou dat volgens veel critici boven alle andere belangen moeten staan.
Tina Nijkamp stelt: “Deze jongen gaf letterlijk aan dat hij niet wilde, niet kón. Wat moet er nog gebeuren voordat een redactie besluit de camera neer te leggen?” Ze verwijst naar eerdere situaties in de televisiewereld waarbij kwetsbare mensen centraal stonden en de gevolgen later groot bleken, ook mentaal. “Je speelt niet met levens,” klinkt het onder een van haar posts.
John Williams onder vuur
De kritiek richt zich niet alleen op het programma, maar ook op John Williams zelf. De presentator staat te boek als vriendelijk, meelevend en professioneel, maar krijgt nu het verwijt dat hij te ver is gegaan. “Hij verdient geld aan deze mensen,” stelt Nijkamp. “Hij produceert het programma zelf mee. Dan is het niet alleen presenteren, dan ben je ook verantwoordelijk.”
Voor veel kijkers wringt dat. “We zagen John in de aflevering niet ingrijpen. Sterker nog: hij stond voor de deur terwijl iemand in mentale nood duidelijk ‘nee’ zei. Dat doet pijn om te zien,” aldus een kijker op X (voorheen Twitter).
Mediamensen roeren zich
Ook andere mediamakers en journalisten hebben zich inmiddels uitgesproken. Sommigen benadrukken dat televisie ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft. Een deelnemer die op camera zijn grenzen aangeeft, moet gehoord worden – zeker wanneer het om mentale gezondheid gaat.
Psycholoog en media-adviseur Michel Diercks noemt het in Trouw “een pijnlijk voorbeeld van hoe goede bedoelingen kunnen ontsporen zonder professionele begeleiding.” Volgens hem zouden programma’s als Uit de Schulden alleen gemaakt mogen worden in nauwe samenwerking met zorgprofessionals. “Wat als Kevin geen netwerk had om op terug te vallen? Wat als dit uitloopt op iets ernstigers? Wie neemt dan verantwoordelijkheid?”
Oproep tot reflectie en herziening
De roep om verandering wordt luider. Verschillende kijkers en mediaprofessionals pleiten ervoor dat RTL in gesprek gaat met onafhankelijke instanties om de ethiek van hun programma’s onder de loep te nemen. Daarnaast wordt er gesuggereerd dat er een toezichthouder zou moeten komen voor dit soort realityformats, waarin duidelijke grenzen en gedragsregels worden vastgelegd.
Tina Nijkamp sluit zich hierbij aan en roept RTL op om in elk geval de betreffende aflevering offline te halen en zich publiekelijk te verontschuldigen bij Kevin en zijn familie.
Een les voor de toekomst?
Of het programma Uit de Schulden nu wordt stopgezet of niet, één ding is duidelijk: de discussie die deze aflevering heeft losgemaakt, gaat veel verder dan één incident. Het raakt aan de kern van wat televisie vermag – en waar de grenzen liggen.
Voor John Williams betekent dit wellicht een keerpunt. Niet omdat zijn intenties per se fout waren, maar omdat zelfs goede bedoelingen kunnen uitmonden in pijnlijke uitkomsten als er geen ruimte is voor reflectie en correctie.
En voor RTL betekent dit: luisteren. Naar de kritiek. Naar de kijker. En vooral naar mensen zoals Kevin, die even geen camera nodig hebben, maar rust.
🗣 Wat vind jij? Moeten programma’s als Uit de Schulden aan strengere regels worden gebonden? Praat mee via onze Facebookpagina en laat je mening achter – met respect voor elkaar én voor de mensen om wie het gaat.
-
Actueel1 week ago
Freek’s ontroerende nieuwe liedje raakt Nederland: een muzikale ode aan veerkracht en hoop
-
Actueel1 week ago
Freek doet eindelijk zijn kant van het verhaal: ‘Ik blijf vechten en genieten van elk moment’
-
Actueel1 maand ago
Familie neemt in alle rust afscheid van Jonnie Boer: “We gaan je missen, pap”
-
Actueel2 maanden ago
Jutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien!
-
Actueel1 maand ago
Isabelle Boer deelt bijzondere jeugdfoto’s van haar vader Jonnie Boer: “Dit zijn de momenten die blijven”
-
Actueel2 maanden ago
Broer van bekende Nederlandse zanger komt om bij zwaar ongeluk op de weg
-
Actueel3 maanden ago
Kijkers geschokt door actie van gast in Lang Leve de Liefde: slurf tevoorschijn gehaald!
-
Actueel1 week ago
Hoe kan iemand van 32 al uitgezaaide longkanker hebben? ‘Het zijn vaak mensen die nooit hebben gerookt’