Actueel
Mart Hoogkamer onder vuur: afstandelijk gedrag en tv-controverse zorgen voor opschudding

De populaire zanger Mart Hoogkamer ligt onder een vergrootglas na recente gebeurtenissen die voor veel discussie hebben gezorgd. Tijdens het drukbezochte Muziekfeest op het Plein in Leeuwarden viel zijn optreden niet alleen muzikaal op, maar ook door zijn gedrag buiten het podium. Waar andere artiesten de tijd namen voor hun fans, koos Mart voor afstandelijkheid – en dat heeft geleid tot flink wat kritiek. Ook zijn recente tv-optreden in het programma Hazes & Hoogkamer: tot uw dienst wordt scherp beoordeeld. Wat is er precies aan de hand, en hoe reageert het publiek?
Hartelijke sfeer op het plein
Het Muziekfeest op het Plein in Leeuwarden werd door duizenden mensen bezocht. Families, vriendengroepen en vooral jonge fans verzamelden zich voor een avond vol muziek en ontmoeting. De line-up was indrukwekkend, met optredens van onder meer Frans Bauer, Marco Schuitmaker en Tino Martin. Naast de optredens waren veel artiesten bereid om tijd vrij te maken voor het publiek. Ze namen selfies met fans, deelden handtekeningen uit en maakten persoonlijke praatjes.
Artiesten tonen betrokkenheid
Volgens meerdere bezoekers was de sfeer bijzonder warm. Frans Bauer werd geprezen om zijn oprechte vriendelijkheid. Hij liep zelfs terug om kinderen niet teleur te stellen. Ook Tino Martin liet zich van zijn beste kant zien: “Hij zei dat hij eerst even moest doorlopen, maar beloofde terug te komen – en dat deed hij ook,” aldus een aanwezige moeder. Het soort gedrag dat bijdraagt aan een hechte band tussen artiest en fan.
Mart Hoogkamer wijkt af van de norm
Opvallend was echter het gedrag van Mart Hoogkamer. Volgens ooggetuigen gedroeg hij zich anders dan zijn collega’s. Terwijl andere artiesten stilstonden bij groepjes fans, liep Mart meerdere keren zonder oogcontact voorbij een groep jonge kinderen. “Hij keek ze niet eens aan, alsof ze lucht waren,” aldus een bron tegenover juicekanaal Realityfbi.
Deze houding viel extra op doordat juist alle andere artiesten zichtbaar tijd en aandacht hadden voor hun aanhang. Vooral voor de kinderen die speciaal voor hem waren gekomen, was het pijnlijk. Ouders meldden dat hun kinderen zich verdrietig en genegeerd voelden. Een gemiste kans, zo klinkt het op sociale media.
Teleurstelling bij jonge fans en ouders
Op platforms als Instagram, Facebook en X (voorheen Twitter) stroomden de reacties binnen. Vooral ouders van jonge kinderen uitten hun ongenoegen. “Mijn dochter stond uren te wachten met een zelfgemaakt bord en werd volledig genegeerd,” schreef een moeder. Anderen vroegen zich af of Mart nog wel beseft wie hem groot heeft gemaakt. “Zonder fans ben je nergens,” luidde een veelgehoorde reactie.
Hoewel Mart’s muzikale performance niet werd bekritiseerd, was het vooral zijn houding ná het optreden die voor wrevel zorgde. De afwezigheid van een glimlach, een kort knikje of een vriendelijk gebaar deed voor veel mensen af aan de feestelijke sfeer.
Tv-programma zorgt voor extra ophef
Alsof het optreden in Leeuwarden nog niet genoeg stof deed opwaaien, ontstond er in dezelfde week nóg een discussie rondom Mart Hoogkamer. Samen met André Hazes is hij momenteel te zien in het tv-programma Hazes & Hoogkamer: tot uw dienst. In dit programma proberen de twee volkszangers zich in allerlei beroepen te bekwamen, vaak met een humoristische ondertoon.
In een recente aflevering bezochten zij een boerderij, waar zij betrokken werden bij een medisch moment met een drachtige koe. De beelden toonden hoe Mart en André hun arm in het dier staken – iets wat in Nederland wettelijk alleen is toegestaan aan bevoegde professionals, zoals dierenartsen of speciaal opgeleide hulpverleners.
Bekende tv-persoonlijkheden uiten kritiek
De beelden veroorzaakten een golf van verontwaardiging onder kijkers en deskundigen. Tv-analist Tina Nijkamp noemde het fragment “onbegrijpelijk” en sprak van “een misslag van de productie.” Ook Johan Derksen liet zich uit tijdens de talkshow Vandaag Inside. Hij noemde het “onverantwoordelijk” en “pijnlijk om naar te kijken.” Voor veel dierenliefhebbers voelde het fragment respectloos, ondanks de luchtige toon van het programma.
Reputatieschade dreigt
De combinatie van het optreden in Leeuwarden en het tv-incident lijkt nu zijn weerslag te hebben op de reputatie van Mart Hoogkamer. Op online platforms wordt zijn naam inmiddels veelvuldig besproken. Waar hij eerst vooral werd gewaardeerd om zijn oprechte uitstraling en grote bereik bij jongeren, wordt nu getwijfeld aan zijn verantwoordelijkheidsgevoel en empathie.
Marketingexperts wijzen erop dat het imago van een artiest voor een belangrijk deel wordt gevormd buiten het podium. Juist in het contact met fans, bij evenementen en in de media worden indrukken achtergelaten die langdurige effecten kunnen hebben.
Rol van social media
Het snelle tempo waarin reacties zich verspreiden via social media zorgt ervoor dat fouten of misstappen sneller worden uitvergroot. Vooral platforms als TikTok en Instagram zijn bepalend in hoe jonge doelgroepen naar hun idolen kijken. Een video van een teleurgestelde fan kan in een mum van tijd duizenden keren bekeken worden. In dat opzicht is de reputatie van een artiest kwetsbaarder dan ooit.
Kans op herstel?
Toch is de situatie nog niet onomkeerbaar. Mart Hoogkamer heeft nog steeds een grote schare fans en een sterke muzikale carrière. Experts op het gebied van reputatiebeheer stellen dat openheid en empathie belangrijke eerste stappen kunnen zijn naar herstel. Een oprechte boodschap richting zijn jonge fans – bijvoorbeeld via een videoboodschap of socialmediapost – zou veel kunnen betekenen.
Ook een reflectieve houding in zijn tv-optredens zou kunnen bijdragen aan het terugwinnen van vertrouwen. Door te laten zien dat hij leert van kritiek, en bereid is zichzelf te verbeteren, kan Mart laten zien dat hij zijn publiek serieus neemt.
Menselijke kant tonen
Wat veel fans waarderen in artiesten, is authenticiteit. Door zijn menselijke kant te laten zien – inclusief fouten en leerprocessen – kan Mart zijn band met het publiek herstellen. Een publieke uitleg over wat er gebeurd is, waarom hij handelde zoals hij deed, en wat hij ervan heeft geleerd, zou niet alleen verhelderend zijn, maar ook verbindend.
Een les voor de toekomst
Het incident laat zien hoe belangrijk het is voor publieke figuren om bewust te zijn van hun gedrag, ook buiten het podium. In een tijd waarin camera’s overal zijn en fans hun ervaringen meteen delen, is elke interactie van belang. Niet alleen voor het imago, maar vooral voor de band met de mensen die hen steunen.

Actueel
Gonst het van de geruchten rond André Rieu? ‘Het is nu echt afwachten

Dirigent Jaap van Zweden onder vuur: beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag roepen vragen op
De wereld van klassieke muziek wordt opgeschud door serieuze aantijgingen richting topdirigent Jaap van Zweden. Meerdere musici die met hem samenwerkten, hebben verklaard dat Van Zweden zich schuldig zou hebben gemaakt aan grensoverschrijdend gedrag. De beschuldigingen betreffen onder andere verbaal intimiderend gedrag en een gespannen werksfeer.
Volgens een aantal musici zou Van Zweden zich jarenlang hebben laten gelden op een manier die door sommigen als intimiderend werd ervaren. “Hij schreeuwt naar je alsof je een kind van vier bent,” zegt een betrokkene. “Veel mensen zijn bang om iets verkeerd te doen.”
Grote carrière, grote druk
Jaap van Zweden geldt internationaal als een van de meest succesvolle Nederlandse dirigenten ooit. Hij leidde toporkesten als het New York Philharmonic en was recentelijk nog chef-dirigent bij The Metropolitan Opera in New York. Zijn uitzonderlijke staat van dienst en internationale reputatie maken de situatie des te gevoeliger.
Entertainmentjournalist Jordi Versteegden en Privé-hoofdredacteur Evert Santegoeds spraken in de podcast Strikt Privé over de kwestie. “Als je zo’n hoge boom bent, vang je veel wind,” zegt Santegoeds. “Het is onvoorstelbaar wat hij bereikt heeft, en ook opvallend hoe weinig aandacht dat in Nederland soms krijgt.”
Toch merkt hij op dat groot succes ook zijn keerzijde heeft. “Dan is er altijd wel iemand die zich niet gehoord voelt of zich gekwetst voelt door de manier van werken. Zeker als de lat hoog ligt en de druk intens is.”
Documentaire als katalysator
De beschuldigingen zijn naar buiten gekomen in het kader van een documentaire van het programma Pointer, waarin enkele musici hun ervaringen delen. Hoewel Van Zweden vooralsnog niet publiekelijk heeft gereageerd op de aantijgingen, wordt verwacht dat hij zijn kant van het verhaal binnenkort zal toelichten.
Volgens de makers van de documentaire gaat het om een structureel patroon, waarin harde werkcultuur en persoonlijke omgangsstijl door elkaar lopen. In hoeverre de gedragingen van Van Zweden als grensoverschrijdend kunnen worden gekwalificeerd, is onderwerp van discussie.
De balans tussen prestatie en gedrag
De discussie raakt een bredere maatschappelijke ontwikkeling: hoe gaan we om met hoge druk en machtsverhoudingen binnen prestatiegerichte omgevingen zoals de kunstwereld, media of sport?
“Het is niet de padvinderij,” zegt Santegoeds daarover. “Waar intensieve prestaties worden gevraagd, worden ook scherpe woorden gewisseld. Vroeger werd dat als normaal beschouwd, nu wordt er anders naar gekeken. Tijden veranderen.”
Hij voegt toe: “Als je daarna met elkaar een glas wijn kunt drinken en het achter je laat, zou het goed moeten zijn. Maar als mensen structureel schade ervaren, moet dat uiteraard serieus genomen worden.”
Wordt André Rieu ook genoemd?
Tijdens het gesprek komt ook de naam van violist en orkestleider André Rieu kort voorbij. Tot op heden zijn er geen beschuldigingen richting hem geuit, en zijn naam werd slechts hypothetisch genoemd. “Zou het kunnen? Je weet het gewoon niet meer tegenwoordig,” zegt Versteegden. De opmerking dient vooral als voorbeeld van hoe breed het maatschappelijke debat inmiddels reikt.
De opmerking is niet bedoeld als aantijging, maar toont aan dat in de huidige tijd steeds vaker gekeken wordt naar machtsstructuren in publieke functies, ook als er geen concrete aanleiding is.
Zelfreflectie
Aan het einde van het gesprek wordt ook kort stilgestaan bij het eigen werkklimaat binnen de media. “Ben je zelf bang dat er ooit verhalen naar buiten komen?” vraagt Jordi aan Evert.
“Niet echt,” antwoordt hij. “Maar het is ook bij ons geen wereld van thee en koekjes. We werken onder hoge druk en er wordt veel gevraagd. Vroeger hoorde daar soms een scherpe toon bij. Nu liggen de gevoeligheden anders.”
Santegoeds sluit af met een veelzeggend citaat: “If you can’t stand the heat, stay out of the kitchen.” Toch benadrukt hij ook dat we alert moeten blijven op situaties waarin grenzen overschreden worden. “Grootheid of niet, iedereen verdient een veilige werkomgeving.”
Hoe nu verder?
Het is nog onduidelijk wat de gevolgen zullen zijn voor Jaap van Zweden. De betrokken omroepen hebben nog geen officiële reactie gegeven op de documentaire of de verklaringen van de musici. Van Zweden zelf heeft nog niet publiekelijk gereageerd. Of dat snel verandert, zal afhangen van de verdere berichtgeving en de maatschappelijke druk.
Wat wel duidelijk is: dit verhaal past in een bredere trend waarin ongewenst gedrag, ook binnen prestigieuze werkomgevingen, steeds minder onbesproken blijft.
-
Actueel3 weken ago
Familie neemt in alle rust afscheid van Jonnie Boer: “We gaan je missen, pap”
-
Actueel3 weken ago
Isabelle Boer deelt bijzondere jeugdfoto’s van haar vader Jonnie Boer: “Dit zijn de momenten die blijven”
-
Actueel1 maand ago
Broer van bekende Nederlandse zanger komt om bij zwaar ongeluk op de weg
-
Actueel2 maanden ago
Jutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien!
-
Actueel4 weken ago
Martijn Krabbé deelt aangrijpend nieuws: “We staan er samen sterk voor”
-
Actueel2 maanden ago
Kijkers geschokt door actie van gast in Lang Leve de Liefde: slurf tevoorschijn gehaald!
-
Actueel3 weken ago
Jimmie Boer bedankt iedereen voor warme steun tijdens eerbetoon aan zijn vader Jonnie Boer
-
Actueel2 maanden ago
Onze gedachten zijn bij prinses Beatrix (87)