Actueel
Bewijs uitgelekt: Puntentelling Eurovisie blijkt niet eerlijk verlopen

Onrust over televoting bij Eurovisiesongfestival: Spanje eist helderheid over stemmen voor Israël
De nasleep van het Eurovisiesongfestival 2025 blijft de gemoederen bezighouden. Niet vanwege de uiteindelijke winnaar Oostenrijk, maar vooral door de opmerkelijke verdeling van de publieksstemmen. In Nederland, België én Spanje werd Israël door het publiek beloond met de meeste stemmen – een uitkomst die volgens de Spaanse omroep RTVE vragen oproept. De omroep acht het onwaarschijnlijk dat zoveel Spaanse kijkers massaal achter de Israëlische inzending stonden, en eist nu een officiële controle van de stemgegevens.
De kwestie legt de spanningen tussen RTVE en de organiserende European Broadcasting Union (EBU) opnieuw bloot en werpt vragen op over de transparantie van het televoting-systeem bij Europa’s grootste muziekfestijn.
Israël bovenaan bij het publiek – maar hoe dan?
De Israëlische zangeres Eden Golan, die het nummer Hurricane bracht, wist tijdens de finale van het Eurovisiesongfestival hoge ogen te gooien bij het publiek. In meerdere landen kreeg zij de meeste publieksstemmen, waaronder in Spanje, Nederland en België. Een opvallende uitkomst, gezien de diplomatieke en maatschappelijke discussies die rondom haar deelname speelden.
In Spanje leidde de uitslag tot opgetrokken wenkbrauwen bij omroep RTVE, die de stemmen van de Spaanse kijkers onder de loep wil nemen. Volgens de zender zijn er twijfels over de echtheid van de uitslag: “Het lijkt ons onwaarschijnlijk dat Israël de absolute publieksfavoriet was,” aldus een woordvoerder.
RTVE kondigde aan een audit aan te vragen bij de EBU om volledige transparantie te verkrijgen over de televotes die in Spanje zijn uitgebracht.
Wat is er precies aan de hand?
Volgens gegevens die RTVE inmiddels heeft opgevraagd bij de EBU, zijn er tijdens de finale 142.688 stemmen uitgebracht door het Spaanse publiek. Israël kwam daarbij als winnaar uit de bus. Toch geeft de Spaanse vakjury, die onafhankelijk stemt op basis van muzikale beoordeling, geen enkel punt aan Israël. Die discrepantie doet de wenkbrauwen fronsen bij de nationale omroep.
Opvallend: RTVE kreeg aanvankelijk alleen een lijst met de rangorde van de landen, zonder concrete cijfers over het aantal stemmen per land. Dat gebrek aan detail voedt de roep om helderheid. Morgen zal RTVE formeel een auditverzoek indienen bij de EBU, in de hoop eventuele twijfels weg te nemen.
Ook in andere landen wordt inmiddels gefluisterd over een mogelijke controle van het televoting-proces, al is dat op dit moment nog niet bevestigd. De Spaanse krant El País meldde dat meerdere landen soortgelijke stappen zouden overwegen, vanwege onduidelijkheden in het stemproces.
Achtergrond: politiek gevoelige context
De discussie over de televoting vindt plaats tegen een breder politiek decor. De deelname van Israël aan het Songfestival leidde dit jaar tot uiteenlopende reacties in Europa. In Spanje was die verdeeldheid bijzonder zichtbaar. Tijdens de tweede halve finale besloten de Spaanse commentatoren Tony Aguilar en Julia Varela zich uit te spreken over de situatie in Gaza.
Zij verwezen naar een oproep van RTVE om een debat te voeren over de deelname van Israël en baseerden zich daarbij op informatie van de Verenigde Naties. Deze actie werd niet gewaardeerd door de Israëlische omroep KAN, die vervolgens een klacht indiende bij de EBU.
De organisatie reageerde direct: de EBU waarschuwde commentatoren uit alle deelnemende landen dat politieke statements tijdens de uitzendingen strikt verboden zijn. In de richtlijnen van het Songfestival is vastgelegd dat het evenement neutraal en apolitiek dient te blijven. Een herhaling tijdens de finale zou kunnen leiden tot sancties of boetes.
Waarom stemmen voor Israël verbazen
Dat Israël hoge scores van het publiek ontving, is opvallend, mede omdat er in veel landen protesten waren tegen hun deelname. In Nederland waren er petities, boycots en demonstraties, en ook in Spanje gingen stemmen op om Israël uit te sluiten. In die context voelt de uitkomst van de televoting wrang voor sommige omroepen, kijkers en journalisten.
De Spaanse vakjury stemde op de finaleavond níet voor Israël – het land kreeg van hen geen enkel punt. Dat maakt de tegenstelling met de publieksstem des te groter. En hoewel verschillen tussen jury en publiek vaker voorkomen, zorgt deze specifieke uitslag nu voor een roep om transparantie en herziening.
EBU onder druk: roep om transparantie groeit
De EBU heeft tot nu toe niet inhoudelijk gereageerd op het verzoek om een audit, maar het onderwerp staat duidelijk op de agenda. Vertrouwen in het stemsysteem is essentieel voor de geloofwaardigheid van het Songfestival. Eerdere jaren waren er al discussies over stemblokken, buurvoorkeuren en vermeende beïnvloeding.
Een audit – oftewel een onafhankelijke controle van de uitgebrachte stemmen en de verwerking ervan – zou duidelijkheid moeten geven. Niet om de uitkomst per se te wijzigen, maar om aan te tonen dat het proces eerlijk en technisch correct is verlopen.
Of de EBU bereid is die cijfers te delen met de nationale omroepen, blijft voorlopig onduidelijk. Wellicht wacht men de formele auditverzoeken af, voordat er verdere stappen worden gezet.
Wat betekent dit voor toekomstige edities?
Het Songfestival beweegt zich in een steeds complexer krachtenveld van muziek, cultuur en politiek. De oproep tot meer transparantie in het stemproces – zowel bij de vakjury als bij de televote – zal na deze editie waarschijnlijk sterker klinken dan ooit tevoren.
Of de controverse daadwerkelijk leidt tot aanpassingen in het systeem, is koffiedik kijken. Maar de signalen zijn duidelijk: het publiek en de deelnemende landen willen kunnen vertrouwen op de eerlijkheid van het proces. Niet alleen voor de deelnemers, maar ook voor de geloofwaardigheid van het festival als geheel.
Conclusie: Spanje stelt vragen, EBU zal moeten antwoorden
De reactie van de Spaanse omroep RTVE op de televoting voor Israël laat zien hoe gevoelig de balans tussen muziek en maatschappelijke realiteit kan zijn. Met een formeel auditverzoek op komst, staat de EBU voor een uitdaging: laten zien dat het stemproces waterdicht is – of erkennen dat er ruimte is voor verbetering.
In een tijd waarin publieke opinie, media-aandacht en geopolitiek steeds meer met elkaar verweven raken, is het waarborgen van transparantie geen luxe meer, maar noodzaak.
De komende dagen zullen uitwijzen of het festivalorganiserend comité die verantwoordelijkheid oppakt – of dat de onrust verder oplaait.

Actueel
Nasrien en haar kinderen kunnen amper rondkomen: ”Weekgeld veel te laag”

Op maandagavond heeft Nadia Moussaid haar nieuwe programma “Nadia” gelanceerd met als thema ‘arm zijn in een rijk land’.
Het programma bracht verschillende mensen aan het woord die
dagelijks worstelen met het rondkomen met weinig geld.
Het programma stelde de kijker bl00t aan de realiteit van
armoede in een rijk land en liet zien hoe moeilijk het kan zijn om
te leven met een beperkt budget.
Een van de mensen die in het programma aan het woord kwamen was
Nasrien, een moeder van vier kinderen die moet leven van 90 euro
per week of soms zelfs minder.
Nasrien is al 23 jaar met schulden en heeft geen geld voor
simpele dingen zoals deodorant. Het gezin is afhankelijk van de
voedselbank, waar ze vaak ongezonde producten krijgen.
Nasrien vindt het moeilijk om voor haar kinderen drie keer per
dag een maaltijd op tafel te zetten en verdeelt de maaltijd die ze
krijgt van de voedselbank over de week.
In de winter heeft het gezin nauwelijks de verwarming aan gehad
en zaten ze onder dubbele dekens op de bank. Nasrien vertelde dat
ze bang was voor een hoge energierekening.
Het gezin heeft weinig geld en daarom kunnen ze veel dingen niet
doen. “Wat zij nodig hebben voor school, kan ik niet betalen.
Drogisterij-spulletjes ook niet. Hele simpele dingen.” Haar
oudste dochter is zelfs van school gestuurd vanwege de situatie
waarin Nasrien leeft. “Ze hebben geen gelijke kans. Ze staan met
3-0 achter.”
Nasrien voelde zich niet gehoord en vond het moeilijk dat haar
kinderen moesten lijden onder haar armoede.
Haar zoon Zakariyya werd gepest op school vanwege zijn uiterlijk
en de situatie thuis. Hij kreeg van zijn klasgenoten te horen dat
zijn gezin in armoede leefde “omdat al het geld gaat naar eten voor
jou.”
Nasrien raakte geëmotioneerd door de verhalen van haar kinderen
en vertelde dat ze zich niet schaamde, maar wel altijd erg bang
was. Ze was bang dat VeiligThuis op de stoep zou staan.
Het programma toonde de struggles van mensen die dagelijks
moeten rondkomen met weinig geld. Het liet zien hoe armoede mensen
kan isoleren en hen in een uitzichtloze situatie kan brengen. Het
programma benadrukte ook dat armoede een monster is dat je van alle
kanten pakt, zelfs in een rijk land zoals Nederland.
Dochter Mia van Nasrien benadrukte dat armoede bestaat, zelfs in
een rijk land als Nederland. Ze hoopt dat mensen zich bewust worden
van de armoedeproblematiek en dat er meer begrip komt voor mensen
die dagelijks moeten rondkomen met weinig geld.
Nasrien hoopt ooit uit de schulden te zijn en wil dat ze niet
continu hoeft om te kijken naar haar portemonnee. Ze vindt het
belangrijk dat ze en haar kinderen een gelijke kans krijgen.
-
Actueel2 maanden ago
Dit is er gebeurd met de gevonden Paul (83) en Gerda (80)
-
Actueel3 maanden ago
Freek’s ontroerende nieuwe liedje raakt Nederland: een muzikale ode aan veerkracht en hoop
-
Actueel5 maanden ago
Jutta Leerdam stapt in ijsbad en laat per ongeluk een beetje teveel zien!
-
Actueel2 maanden ago
Freek Rikkerink krijgt plots verrassend nieuws van dokter te horen
-
Actueel5 maanden ago
Gerard Cox in tranen: ‘Het gaat echt heel slecht met Joke, ik ben haar langzaam aan het verliezen’
-
Actueel5 maanden ago
Kijkers geschokt door actie van gast in Lang Leve de Liefde: slurf tevoorschijn gehaald!
-
Actueel5 maanden ago
Broer van bekende Nederlandse zanger komt om bij zwaar ongeluk op de weg
-
Actueel4 maanden ago
Martijn Krabbé deelt aangrijpend nieuws: “We staan er samen sterk voor”