Actueel
Story verbaasd over strenge regels voor prinses Ariane: ‘Opvallend verbod op relaties’

Prinses Ariane, de jongste dochter van koning Willem-Alexander en koningin Máxima, leidt momenteel een relatief teruggetrokken bestaan in Italië. Daar volgt ze haar middelbare schoolopleiding aan het exclusieve United World College (UWC) in het dorpje Duino, vlakbij de Adriatische kust. Maar volgens weekblad Story is de kans groot dat haar verblijf daar binnenkort ten einde komt. Niet vanwege heimwee of studieproblemen, maar vanwege de strikte regels op de school — inclusief een opvallend verbod op romantische relaties en fysieke intimiteit.
Leven in de luwte
Sinds Ariane naar Italië is verhuisd voor haar internationale opleiding, is het opvallend stil rondom de prinses. Waar haar zussen Amalia en Alexia regelmatig het nieuws halen, blijft Ariane grotendeels buiten beeld. Niet geheel toevallig: haar kostschool in Duino staat bekend om een strak regime én een beschermde omgeving waarin privacy vooropstaat.
Journalisten krijgen nauwelijks toegang tot de campus, en leerlingen worden aangespoord om discreet met media om te gaan. Toch wist een verslaggever van het AD recent een glimp van de prinses op te vangen, tijdens een wandeling in het dorp. Ze werd herkend, keek vluchtig op, en versnelde haar pas. Geen interviews, geen foto’s. Ariane leeft daar, zoals Story het noemt, “onder de radar.”
Strenge regels op school
Maar de rust van Duino heeft ook een keerzijde. Volgens Story is het regime op Ariane’s school zéér streng. Leerlingen worden streng gecontroleerd op alcoholgebruik. Wie betrapt wordt op het kopen van drank in de supermarkt, kan meteen zijn of haar spullen pakken. Er is geen ruimte voor waarschuwingen of tweede kansen: de regels zijn glashelder, en overtreding betekent vertrek.
En het blijft niet bij alcohol. Ook op het gebied van relaties zijn er duidelijke grenzen. De school heeft namelijk een zogeheten “verbod op se(suel verkeer” in situaties waar anderen daarvan hinder kunnen ondervinden of het kunnen zien. Het klinkt technisch, maar volgens Story is het simpel: stelletjes die iets willen uitspoken, moeten dat buiten zicht én zonder overlast doen — of liever helemaal niet.
Een opvallend verbod
Volgens Story leidt dit tot een opvallende situatie voor prinses Ariane. Want hoewel ze inmiddels 18 is, gelden er nog altijd strikte regels die haar persoonlijke vrijheid behoorlijk beperken. Het tijdschrift spreekt zelfs van een ‘opvallend verbod op relaties’, waarbij met name fysieke intimiteit onder strikte controle valt. En dat terwijl leeftijdsgenoten in Nederland op die leeftijd doorgaans volop experimenteren met liefde en relaties.
De regels op haar school zijn volgens insiders bedoeld om de focus op studie, discipline en gemeenschapszin te leggen. Maar voor Ariane, die als prinses al gewend is aan publieke beperkingen, lijkt het extra beklemmend. Story suggereert dan ook dat ze snakt naar meer vrijheid — en dat die misschien in Nederland te vinden is.
Terug naar Nederland?
Volgens een bron die Story citeert, overweegt prinses Ariane om haar tijd in Italië voortijdig af te breken. Ze zou plannen hebben om terug te keren naar Nederland om daar een vervolgopleiding te starten. En niet zomaar ergens, maar net als haar oudere zus Amalia in Amsterdam.
Die overstap zou betekenen dat Ariane afscheid neemt van het beschermde, maar gereguleerde leven in Duino en de overstap maakt naar een vrijer studentenbestaan in Nederland. Geen schoolregels meer over relaties of boodschappenlijstjes in de supermarkt — maar wel de vrijheid om zelf keuzes te maken.
Wat zegt het Koninklijk Huis?
Het Koninklijk Huis zelf houdt zich zoals gebruikelijk op de vlakte. Over de persoonlijke plannen van prinses Ariane worden geen uitspraken gedaan. Wel is bekend dat ze haar school in Italië vrijwillig is gestart en dat ze ambitieus is als het gaat om haar opleiding.
Toch zou een terugkeer naar Nederland geen verrassing zijn. De overgang van de beschermde wereld van een kostschool naar een meer volwassen en zelfstandige omgeving in Amsterdam zou goed passen bij haar leeftijd en ontwikkeling. Bovendien zou het haar dichter bij haar familie brengen, en meer zichtbaarheid geven in Nederland.
Privacy boven alles
Wat Ariane’s situatie extra bijzonder maakt, is de manier waarop ze haar privacy bewaakt. Zelfs bij haar onverwachte ontmoeting met journalisten in het centrum van Duino wist ze zich kalm en bewust af te schermen. Geen paniek, geen confrontatie — gewoon wegkijken, lok haar voor het gezicht schuiven, en doorlopen.
Volgens royaltywatchers is dat typisch Ariane. Ze weet dat ze onderdeel is van het Koninklijk Huis, maar kiest ervoor om haar eigen leven zoveel mogelijk buiten de schijnwerpers te houden. En in Duino kon dat — tot nu toe — redelijk goed.
Een nieuwe fase in zicht
Mocht Ariane inderdaad terugkeren naar Nederland, dan zou dat een nieuw hoofdstuk betekenen. Niet alleen voor haar persoonlijke ontwikkeling, maar ook voor haar publieke positie. Als 18-jarige prinses die volwassen keuzes maakt, zal ze ongetwijfeld vaker in het nieuws verschijnen.
Story suggereert dat de mogelijke verhuizing te maken heeft met haar wens om meer vrijheid te ervaren, zeker op het gebied van sociale contacten en romantiek. En eerlijk is eerlijk: regels zoals op haar huidige school zouden voor veel jongeren van haar leeftijd als beklemmend worden ervaren.
Wat vinden de Nederlanders?
De reacties op social media zijn verdeeld. Sommige mensen vinden het goed dat de school duidelijke grenzen stelt. “Prima dat jongeren zich op hun studie richten in plaats van op relaties,” schrijft iemand. Anderen vinden het juist betuttelend: “Ze is 18! Laat haar leven.”
Ook over Ariane zelf wordt opvallend positief gesproken. Veel mensen prijzen haar terughoudende, bescheiden houding en hopen dat ze de vrijheid krijgt om haar eigen keuzes te maken. “Ze komt altijd zo rustig over. Laat haar lekker studeren waar ze zich goed voelt,” reageert een volger.
Meer dan alleen een prinses
Prinses Ariane is misschien het minst besproken lid van het koninklijk gezin, maar dat lijkt langzaam te veranderen. Met haar volwassen leeftijd, opleidingskeuzes en mogelijke verhuizing naar Nederland komt ze steeds meer in beeld.
Ze lijkt haar eigen pad te kiezen: eerst onder de radar, nu mogelijk richting een zelfstandiger leven. En hoewel het Koninklijk Huis dat pad niet publiekelijk zal bevestigen, is duidelijk dat Ariane haar rol langzaam maar zeker begint te definiëren.
Conclusie: van Duino naar de Dam?
Prinses Ariane staat op een kruispunt. Blijft ze in Italië onder het strenge regime van de kostschool, of kiest ze voor vrijheid en een studentenleven in Nederland? De signalen wijzen op het laatste. En als dat klopt, betekent het ook dat de jongste Oranje-prinses zichtbaarder wordt dan ooit.
Met het opvallende verbod op relaties, de strikte schoolregels en de nieuwe plannen in het vooruitzicht, is duidelijk: Ariane is klaar voor haar volgende stap. En Nederland staat klaar om haar te verwelkomen.

Actueel
Eva Simons raakt kijkers in The Passion: “Ik zong met liefde én verlies in mijn hart”

De jaarlijkse paasvertelling The Passion wist ook dit jaar honderdduizenden mensen te raken. De 2024-editie vond plaats in het Zeeuwse Terneuzen, waar het lijdensverhaal van Jezus opnieuw tot leven kwam via muziek, toneel en indrukwekkende visuals. Met een cast vol bekende Nederlanders, actuele thema’s en een moderne aanpak werd het verhaal toegankelijk en betekenisvol voor een breed publiek.
Eén optreden sprong er dit jaar bovenuit: dat van Eva Simons, die de rol van Maria vertolkte. Haar optreden raakte veel kijkers recht in het hart — mede door een persoonlijk verhaal dat tot dan toe onbekend was.
Een nieuwe locatie, een vertrouwd verhaal
Elk jaar strijkt The Passion neer in een andere Nederlandse stad, en dit jaar was Terneuzen het decor. De stad aan de Westerschelde vormde met haar haven, kades en oude binnenstad een verrassend sfeervol toneel voor het paasverhaal. De uitzending zat vol krachtige beelden, muzikale vertolkingen en actuele verwijzingen naar thema’s als verbondenheid, verlies en veerkracht.
Florian Bindels speelde de rol van Jezus, terwijl Eva Simons een van de meest emotioneel geladen rollen op zich nam: die van Maria, zijn moeder. En hoewel het optreden van Eva op het eerste gezicht slechts onderdeel leek van het grotere geheel, bleek al snel dat haar persoonlijke ervaring diepe sporen naliet op haar vertolking.
Eva Simons maakt indruk in een gevoelige rol
Voor veel kijkers kwam het optreden van Eva Simons als een verrassing. Bekend als krachtige performer met internationale successen als zangeres, liet ze in The Passion een totaal andere kant van zichzelf zien. In de rol van Maria toonde ze kwetsbaarheid, zachtheid én kracht — een combinatie die veel mensen raakte.
In de dagen na de uitzending deelde Eva in een interview met dagblad Trouw dat ze tijdens de repetities van The Passion een persoonlijk verlies heeft meegemaakt: .dat ze tijdens de repetities van The Passion een persoonlijk verlies tijdens haar zwangerschap meemaakte
Een optreden vol betekenis
Eva vertelde dat haar verdriet haar juist hielp om de rol van Maria extra intens te spelen. “Ik heb nog nooit zoveel liefde gevoeld als de liefde voor een kind,” zei ze in het interview. “Het was intens verdrietig om dat te verliezen, maar tegelijkertijd voelde ik dat ik deze rol moest blijven spelen. Voor mezelf, en voor dat gevoel van liefde.”
Tijdens haar optreden werd duidelijk dat Eva’s emoties dicht onder de oppervlakte lagen. In het duet met Florian Bindels, een gevoelige vertolking van een aangepaste versie van “Shallow” van Lady Gaga en Bradley Cooper, raakte ze zichtbaar geëmotioneerd. Veel kijkers merkten dat ze een traan wegpinkte, wat leidde tot veel reacties op social media.
Publieksreacties: van kritiek naar begrip
In de eerste minuten van de uitzending kregen sommige optredens, waaronder dat van Eva, kritiek op platforms zoals X (voorheen Twitter). Enkele kijkers vonden haar zang niet zuiver of begrepen de emotionele lading niet. Maar toen haar persoonlijke verhaal bekend werd, sloeg de toon snel om.
Duizenden mensen toonden begrip, steun en bewondering voor haar keuze om ondanks alles op het podium te blijven staan. “Wat een moed en kracht. Nu ik weet wat ze doormaakte, zie ik het optreden in een heel ander licht,” schreef een kijker. Een ander zei: “Eva zong met haar hart, voor haar kind. Dat raakte me diep.”
De situatie liet zien hoe belangrijk context en empathie zijn bij het beoordelen van publieke optredens.
Indrukwekkend muzikaal repertoire
Eva Simons vertolkte meerdere nummers tijdens The Passion, waaronder “Ze Meent Het” van Metejoor, “Waterdicht” van Hannah Mae en “Waarom Fluister Ik Je Naam Nog” van Benny Neyman. Elk nummer paste naadloos in het grotere verhaal van liefde, verlies en hoop.
Haar stem en expressie gaven extra lading aan de nummers, die voor veel kijkers tot de hoogtepunten van de uitzending behoorden. Waar sommige edities van The Passion in het verleden kritiek kregen vanwege overacteren of te weinig emotionele diepgang, was dat dit jaar anders. Eva bracht haar rol met oprechte emotie, gedragen door haar persoonlijke ervaring.
Een modern en menselijk paasverhaal
The Passion blijft een krachtig televisie-evenement. Niet alleen door het religieuze verhaal, maar vooral doordat het universele thema’s belicht: liefde, verlies, opoffering en hoop. Door moderne muziek te combineren met eeuwenoude verhalen, weet het jaarlijks een breed publiek te raken.
De keuze voor Eva Simons als Maria was gedurfd, maar pakte bijzonder goed uit. Door haar persoonlijke verlies te verweven met de rol gaf ze het verhaal een extra laag. En dat is waar The Passion om draait: het verbinden van het verleden met het heden, en van geloof met gevoel.
Terneuzen als decor van verbinding
De keuze voor Terneuzen als locatie gaf deze editie van The Passion een unieke sfeer. De stad kwam prachtig in beeld, en werd door veel kijkers herontdekt als een plek vol historie en charme. Het decor, de verlichting en de opbouw zorgden voor een indrukwekkende kijkervaring.
Ook inhoudelijk was er ruimte voor actuele thema’s, zoals eenzaamheid, familiebanden en het omgaan met verlies. Dat maakte deze editie niet alleen relevant voor gelovigen, maar juist voor iedereen die zich herkent in de worstelingen van het leven.
Eva Simons laat zien wat kracht echt is
In een tijd waarin publieke figuren vaak op hun hoede zijn voor negatieve reacties, koos Eva ervoor om haar verhaal te delen. Niet voor aandacht, maar om eerlijk te zijn over haar situatie en om haar optreden een diepere betekenis te geven. En dat maakte indruk.
Door haar kwetsbaarheid niet te verbergen, maar te verwerken in haar kunst, gaf ze haar verlies een plek op het podium. Daarmee gaf ze ook anderen — kijkers, fans, mensen die zelf met verlies te maken hebben — het gevoel dat ze niet alleen zijn.
Een boodschap die blijft hangen
Uiteindelijk draaide deze editie van The Passion niet alleen om het verhaal van Jezus, maar ook om menselijke ervaringen. Eva Simons bracht dat perfect over: dat verdriet en hoop naast elkaar kunnen bestaan. En dat je ook in moeilijke tijden kunt kiezen om anderen te raken met jouw verhaal.
De uitzending werd breed besproken en kreeg lovende reacties van zowel kijkers als critici. En dat is niet voor niets. Deze Passion zal de boeken ingaan als een editie die niet alleen het paasverhaal vertelde, maar ook de kracht van persoonlijke veerkracht toonde.
-
Actueel5 dagen ago
Broer van bekende Nederlandse zanger komt om bij zwaar ongeluk op de weg
-
Actueel3 weken ago
Onze gedachten zijn bij prinses Beatrix (87)
-
Actueel3 weken ago
Ria Valk over haar toekomst: “Ik weet nu hoe lang ik nog heb”
-
Actueel2 weken ago
Martijn Krabbé deelt openhartig verhaal over zijn gezondheid: “Elke dag telt nu meer dan ooit”
-
Actueel1 maand ago
Verschrikkelijke onthulling: Dit is waarom Floortje Dessing plotseling verdwenen is van tv
-
Actueel4 weken ago
Sophie Hilbrand openhartig over relatiebreuk: “Ik ben niet trouw geweest”
-
Actueel3 weken ago
De geheime liefde (84) van Loretta Schrijver onthuld
-
Actueel4 weken ago
Zien: De aller wildste nacht in de Lang Leve de Liefde villa, ooit!