Connect with us

Actueel

Op het eerste gezicht lijkt deze foto normaal – tot je dit detail ziet

Avatar foto

Published

on

Soms kijk je naar een oude foto en denk je: “Leuk

Soms kijk je naar een oude foto en denk je: “Leuk, retro.” Maar dan blijf je nét iets langer hangen. Je kijkt beter. En ineens zie je het. Dat ene detail. Die blik. Die outfit. Die hele vibe die schreeuwt: jaren 70.

En dan snap je het pas echt.

De jaren 70 waren geen gewoon modedecennium. Het was een explosie van kleur, vrijheid, lef en eigenheid. Op het eerste gezicht zie je een wijde broek, een zonnebril en misschien wat bloemetjes. Maar wie goed kijkt, ziet meer. Veel meer.

De magie van een foto vol karakter

Een snapshot uit de jaren 70 lijkt op het eerste oog simpel: iemand staat in de tuin, leunt nonchalant tegen een auto, of lacht breed in een club. Maar als je goed kijkt, zie je wat mode toen werkelijk betekende. Het was niet alleen een outfit. Het was een statement. Een gevoel. Een verhaal.

In elke plooi van een flared jeans, in elk glanzend polyester bloesje, zat een boodschap: “Dit ben ik. En ik durf dat te laten zien.”

Stijl was identiteit

In de seventies was kleding niet zomaar iets dat je uit de kast trok. Het was je persoonlijkheid in stof. Geen strakke regels, geen opgelegde trends. Je mixte gewoon alles door elkaar. Een leren jas op een kanten jurk? Doen. Een glittertop met jeans en cowboylaarzen? Helemaal prima.

De kracht zat in zelfexpressie. Mensen droegen wat bij ze paste. Niet wat in de bladen stond. En daardoor ontstond een modebeeld dat nog steeds fascineert.

Clubs als catwalks

Wie echt wil snappen wat de jaren 70 uniek maakte, hoeft alleen maar te kijken naar foto’s van Studio 54 of andere iconische clubs. Daar ging het niet om netjes zijn. Het ging om loslaten. Om dansen alsof niemand keek. En eruitzien alsof je net uit een droom was gestapt.

Je zag er glitters, satijn, lovertjes, wijde pijpen en open hemden. Iedereen schitterde. Letterlijk. De dansvloer was geen plek om te imponeren – het was een plek om jezelf te vieren.

En dat zie je terug op foto’s uit die tijd. Zelfs jaren later voelen ze nog bruisend.

Jeans als nieuwe basis

Wat ook opvalt in veel foto’s uit de jaren 70? Denim. De spijkerbroek was niet langer werkmanskleding. Het werd hét kledingstuk van vrijheid. Van jong en oud. Man of vrouw. Iedereen droeg jeans.

Maar dan wel met flair – letterlijk. Wijde pijpen, hoge tailles, stoere wassingen. Je combineerde het met alles: een coltrui, een leren jasje, een blouse met psychedelische print. Het klopte gewoon.

Een foto van iemand in jeans uit die tijd zegt: “Ik doe niet mee aan de norm, ik bepaal mijn eigen stijl.”

Polyester = praktisch én knallend

Wie zegt dat mode duur moet zijn? De jaren 70 bewijzen het tegendeel. Want dé stof van het volk toen was polyester. Makkelijk, betaalbaar én beschikbaar in de wildste prints. Denk aan bloemen, geometrie, paisley, felle kleuren. Alles kon.

En wat extra handig was: polyester hoefde je amper te strijken. Even ophangen, klaar. Ideaal voor iedereen die stijlvol wilde zijn zonder gedoe.

Kijk je naar zo’n foto van een polyester blouse in knalkleuren? Dan zie je geen goedkoop kledingstuk. Je ziet persoonlijkheid.

Een tijd van combineren, niet kopiëren

De seventies waren een ode aan mixen en matchen. Alles mocht, alles kon. Je kon elke dag een andere versie van jezelf laten zien. De ene dag dromerig hippie, de volgende dag disco glam, daarna weer een stoere biker-look.

En dat maakt oude foto’s uit die tijd zó boeiend. Je ziet geen perfectie – je ziet durf. Iemand die gewoon aantrekt waar die zin in heeft. Zonder excuses. Zonder regels. En juist dat maakt zulke beelden iconisch.

Eén detail maakt het verschil

Wat maakt zo’n ogenschijnlijk gewone foto uit de jaren 70 dan zo bijzonder? Het is het ene detail dat je bijblijft. Een blik vol zelfvertrouwen. Een opvallende zonnebril. Een onverwachte kleurcombinatie. Of die ene uitbundige print op een blouse die je vandaag de dag zo weer zou dragen.

Het zit ’m vaak niet in wat je verwacht – maar in wat je pas bij de tweede keer kijken opvalt.

En dát is de kracht van stijl.

Die invloed voel je nog steeds

Kijk maar eens goed naar de mode van nu. Flared jeans, plateauzolen, oversized zonnebrillen, bloemenprints… Allemaal rechtstreeks uit de jaren 70.

Ontwerpers grijpen er constant op terug. Omdat het niet alleen mooi was, maar ook vrij. En dat gevoel – die speelsheid, dat lef, dat jezelf durven zijn – spreekt nog altijd aan.

Vooral jonge mensen, die de seventies nooit meemaakten, voelen zich aangetrokken tot die energie. Want wat is er lekkerder dan jezelf zijn, op je eigen manier, in je eigen stijl?

Foto’s als venster op vrijheid

Een oude foto is soms meer dan een herinnering. Het is een mini-verhaal. Een inkijkje in een tijd waarin mensen zich losmaakten van het hokjesdenken. Waarin mode niet alleen om kleding ging, maar om identiteit, verbinding en zelfvertrouwen.

En dat zie je.

Je ziet het in een hand op een heup, een brede glimlach, een zonnebril waar niemand omheen kan. Je ziet het in de nonchalance, de flair, het lef om anders te zijn.

Meer dan nostalgie

Het is verleidelijk om te zeggen: “Ach, dat waren andere tijden.” Maar als je écht kijkt, zie je dat de boodschap van toen vandaag misschien nog wel relevanter is. Draag wat je wil. Wees wie je bent. Laat je niet leiden door wat hoort – maar door wat goed voelt.

Die oude foto is dan niet zomaar een plaatje uit een stoffig album. Het is een reminder. Een ode aan stijl die van binnenuit komt.

Kijk nog eens…

Dus de volgende keer dat je een jaren 70-foto ziet, van je ouders, grootouders of een onbekende op internet… kijk dan nog een keer. Kijk verder dan de kleur of de bril.

Kijk naar de energie.

Want dat is wat deze foto’s zo bijzonder maakt: ze laten zien dat mode nooit gaat om er goed uitzien, maar om je goed voelen. En dat gevoel – dát zie je pas echt als je goed kijkt.

Actueel

Emma Wortelboer openhartig: “Ik hoop dat mijn dochter me nooit opzoekt op Google”

Avatar foto

Published

on

Emma Wortelboer, bekend van haar televisiecarrière en uitgesproken persoonlijkheid, is inmiddels moeder van een dochtertje: Mia. In een openhartig interview in het NPO-radioprogramma Nooit Meer Slapen spreekt ze met Femke van der Laan over hoe het moederschap haar kijk op het leven – en op haar eigen verleden – heeft veranderd. Eén van de onderwerpen die aan bod komt: hoe ze omgaat met haar publieke imago en de dag waarop haar dochter daar zelf via internet achter zal komen.

Geen zin in een digitale confrontatie

Tijdens het gesprek vertelt Emma eerlijk dat ze niet uitkijkt naar het moment dat haar dochter haar gaat ‘googelen’. Voor velen een grappige gedachte, maar voor Emma duidelijk een ongemakkelijk idee. “Dat moet ze écht niet doen,” zegt ze met een lach, maar ook met zichtbaar ongemak. “Dat is een héél slecht idee.”

Emma doelt hiermee op het feit dat haar publieke leven in de afgelopen jaren regelmatig onderwerp van gesprek is geweest. Als presentatrice van programma’s als Spuiten en Slikken en als commentator bij het Eurovisie Songfestival in 2019, heeft ze veel aandacht gekregen – niet altijd even positief.

Moederschap verandert alles

Sinds de geboorte van Mia, ruim een jaar geleden, kijkt Emma anders naar haar eigen leven. “Ik denk nu veel vaker: hoe zou zij hierover denken, later? Wat wil ik dat ze van mij ziet en weet?” In de uitzending met Femke van der Laan wordt duidelijk hoe serieus Emma hiermee bezig is.

Ze overweegt zelfs om, wanneer het moment daar is, samen met haar dochter achter de laptop te gaan zitten om die informatie op te zoeken. “Dan haal ik gelijk de angel eruit,” zegt ze. Het lijkt haar beter om zelf regie te houden over hoe haar dochter haar leert kennen via het internet.

Bekend zijn heeft twee kanten

Emma is zich ervan bewust dat haar rol als bekende Nederlander invloed zal hebben op haar dochter. Ze weet ook dat het internet niet vergeet, en dat mensen soms hard kunnen zijn in hun oordeel. “Mensen hebben een mening, zeker als je veel in de media bent geweest. En mijn dochter krijgt daar straks misschien vragen over.”

Het idee dat haar kind met haar publieke uitingen wordt geconfronteerd, is voor Emma lastig. Niet omdat ze zich schaamt, maar omdat ze haar dochter wil beschermen tegen negativiteit waar zij niets mee te maken heeft.

Geen behoefte aan oude meningen

In het gesprek komt ook de naam van Johan Derksen voorbij. Hoewel hij niet expliciet genoemd wordt in negatieve zin door Emma zelf, is het duidelijk dat ze het niet prettig vindt dat er online uitspraken over haar te vinden zijn van mensen die haar op een bepaald moment publiekelijk bekritiseerden.

“Er zijn mensen die bepaalde dingen over mij hebben gezegd. En ik wil dat mijn dochter begrijpt dat dat niet de volledige waarheid is.” Voor haar is het belangrijk dat haar dochter leert dat publieke uitspraken lang blijven hangen, maar vaak uit hun context worden getrokken.

Viral moment bij het Songfestival

Veel mensen herinneren zich Emma’s emotionele reactie toen Duncan Laurence in 2019 het Songfestival won. Ze was zichtbaar geëmotioneerd en liet haar blijdschap op uitbundige wijze zien. Dat fragment ging viral en leidde tot uiteenlopende reacties in de media.

Voor Emma was dat een echt moment van blijdschap en betrokkenheid, maar online werd het door sommigen als ‘hysterisch’ bestempeld. “Het is gek dat een oprechte emotie zo uitvergroot wordt. En dat blijft dan bestaan op het internet,” zegt ze daarover.

Zelfreflectie en groei

Hoewel Emma het lastig vindt dat zulke momenten nog altijd online circuleren, kijkt ze er ook met enige mildheid op terug. “Ik was jong, enthousiast, en ik ben niet iemand die dingen half doet.” Inmiddels is ze ouder, moeder, en kijkt ze met een ander perspectief naar haar publieke optredens.

Ze benadrukt dat iedereen verandert en groeit, en dat haar dochter dat hopelijk ook zal zien als ze ooit die beelden tegenkomt. “Ik hoop dat ze ziet dat ik niet perfect ben, maar wel altijd mezelf probeer te zijn geweest.”

Digitale opvoeding wordt belangrijker

Het gesprek raakt ook aan een breder thema: de invloed van internet op ouderschap. Steeds meer ouders moeten nadenken over wat er online te vinden is over henzelf, en wat hun kinderen daar later van zullen vinden. Emma’s verhaal maakt dat heel tastbaar.

“Ik denk dat elke ouder straks wel iets online heeft staan. Foto’s, meningen, filmpjes… En dan moet je daar met je kind over in gesprek.” Voor Emma is duidelijk dat ze die gesprekken niet uit de weg wil gaan, hoe ongemakkelijk ook.

Mediawijsheid begint thuis

Wat Emma wil meegeven aan haar dochter, is dat je als publiek figuur soms onterecht wordt beoordeeld. Maar ook dat je kracht kunt halen uit jezelf zijn, ondanks wat anderen zeggen. “Ik hoop dat Mia leert dat het oké is om uitgesproken te zijn. En dat het belangrijker is hoe je in het echte leven met mensen omgaat, dan wat er op internet staat.”

Dat maakt haar verhaal herkenbaar en actueel. In een wereld waarin iedereen digitaal terug te vinden is, is mediawijsheid iets dat ouders aan hun kinderen moeten leren – ook als het over henzelf gaat.

Openheid met een knipoog

Hoewel het onderwerp zwaar kan voelen, weet Emma er ook luchtigheid aan te geven. Ze praat met een lach, maakt grapjes over het idee van samen Googelen met haar dochter en laat zien dat ze zichzelf ook niet altijd even serieus neemt. “Ik bedoel, ik heb mezelf ook vaak genoeg teruggezien en gedacht: wow, dat had ook anders gekund.”

Die openheid en zelfrelativering maken Emma een authentieke stem in het gesprek over ouderschap, media en persoonlijke groei.

Van televisiepersoonlijkheid naar moeder met een missie

Emma Wortelboer is niet alleen meer de uitgesproken presentatrice die we kennen van televisie. Ze is nu ook moeder, en dat verandert haar perspectief. Door openlijk te praten over haar angsten en twijfels, draagt ze bij aan een belangrijk gesprek over digitale identiteit en opvoeding in het internettijdperk.

Haar verhaal laat zien dat publieke figuren ook gewoon mensen zijn, met zorgen, liefde en de wens om hun kinderen een veilige start te geven – online én offline.

Continue Reading

Trending

  • Actueel4 dagen ago

    Broer van bekende Nederlandse zanger komt om bij zwaar ongeluk op de weg

  • Actueel3 weken ago

    Onze gedachten zijn bij prinses Beatrix (87)

  • Actueel2 weken ago

    Ria Valk over haar toekomst: “Ik weet nu hoe lang ik nog heb”

  • Actueel2 weken ago

    Martijn Krabbé deelt openhartig verhaal over zijn gezondheid: “Elke dag telt nu meer dan ooit”

  • Actueel1 maand ago

    Verschrikkelijke onthulling: Dit is waarom Floortje Dessing plotseling verdwenen is van tv

  • Actueel4 weken ago

    Sophie Hilbrand openhartig over relatiebreuk: “Ik ben niet trouw geweest”

  • Actueel3 weken ago

    De geheime liefde (84) van Loretta Schrijver onthuld

  • Actueel4 weken ago

    Zien: De aller wildste nacht in de Lang Leve de Liefde villa, ooit!